Artikel 1 Definities
AB Designs, gevestigd te Valkenswaard en ingeschreven onder KvK-nummer 65260635, wordt aangeduid als opdrachtnemer.
De wederpartij wordt aangeduid als opdrachtgever.
Met de overeenkomst wordt bedoeld de overeenkomst op grond waarvan opdrachtnemer tegen betaling werkzaamheden voor opdrachtgever verricht en waarbij de algemene voorwaarden van toepassing zijn verklaard.
De natuurlijke persoon die deelneemt aan een online cursus wordt aangeduid als deelnemer.
Artikel 2 Toepasselijkheid algemene voorwaarden
Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle offertes, facturen, werkzaamheden en alle gesloten overeenkomsten waarop opdrachtnemer deze voorwaarden van toepassing heeft verklaard, tenzij partijen schriftelijk anders overeenkomen.
Opdrachtnemer is gerechtigd de algemene voorwaarden eenzijdig te wijzigen indien zij dit nodig acht. In een dergelijk geval zal zij een nieuwe versie van de algemene voorwaarden toezenden. Indien de nieuwe versie een ingrijpende wijziging bevat die nadelige gevolgen heeft voor opdrachtgever, heeft opdrachtgever het recht om de overeenkomst te ontbinden.
Deze algemene voorwaarden zijn ook van toepassing op de door opdrachtnemer ingeschakelde derden.
De toepasselijkheid van de algemene voorwaarden van opdrachtgever wordt uitdrukkelijk van de hand gewezen.
Wanneer één of meerdere bepalingen geheel of gedeeltelijk nietig zijn of vernietigbaar, blijven de overige bepalingen wel van toepassing.
Artikel 3 Offertes
Wanneer er in de offerte geen aanvaardingstermijn is gesteld, vervalt de offerte na 30 kalenderdagen.
De offerte dient schriftelijk te worden bevestigd.
Met acceptatie van de offerte wordt ook akkoord gegaan met de algemene voorwaarden.
Opdrachtnemer kan niet worden gehouden aan de offerte wanneer opdrachtgever kon begrijpen dat de offerte of een deel daarvan een kennelijke vergissing of verschrijving bevat.
Werkzaamheden buiten de offerte om worden aangemerkt als meerwerk. Deze worden alleen uitgevoerd na overleg met opdrachtgever en worden op basis van het door opdrachtnemer gebruikelijk gehanteerde uurtarief gefactureerd, tenzij anders overeengekomen.
Artikel 4 Tarieven en betalingen
De overeenkomst wordt aangegaan voor bepaalde tijd, tenzij uit de aard van de overeenkomst anders voortvloeit of partijen anders overeenkomen.
De vermelde tarieven in de offerte zijn inclusief btw en exclusief eventuele kosten voor de realisatie van het ontwerp.
De kosten voor het ontwerp worden gebaseerd op het op dat moment gehanteerde prijspeil en worden op maat gemaakt, afhankelijk van de duur en aard van de werkzaamheden.
Opdrachtnemer heeft het recht om haar tarieven te verhogen indien omstandigheden dit vergen. Wanneer zij dit doet binnen 3 maanden na het aangaan van de overeenkomst, heeft de particuliere opdrachtgever recht op ontbinding van de overeenkomst.
Opdrachtnemer is gerechtigd een aanbetaling te vragen. Een deel van de totaalprijs wordt in rekening gebracht. Afhankelijk van het totaalbedrag, wordt het overige deel van de betaling al dan niet voorafgaand aan de uitvoering gefactureerd. De betreffende betalingsafspraken zullen voorafgaand aan de overeenkomst worden gecommuniceerd met opdrachtgever.
Indien in termijnen wordt betaald wordt per tussenbetaling een minimumbedrag gehanteerd zoals overeengekomen. Indien opdrachtgever de verplichtingen uit de overeenkomst niet nakomt, is opdrachtnemer gerechtigd de overeenkomst op te schorten tot de volgende betaling is voldaan.
Facturen dienen binnen 14 kalenderdagen na factuurdatum te worden voldaan, tenzij op de factuur een andere termijn staat aangegeven of partijen hier schriftelijk andere afspraken over hebben gemaakt.
Indien opdrachtgever in gebreke blijft in de tijdige betaling van de factuur, is opdrachtgever van rechtswege in verzuim en wettelijke rente verschuldigd. De rente wordt berekend vanaf het moment dat opdrachtgever in verzuim is tot aan het moment van voldoening van het volledig verschuldigde bedrag.
Nadat er een ingebrekestelling is verstuurd en opdrachtgever in verzuim is in de nakoming van haar verplichtingen, komen alle redelijke kosten ter verkrijging van voldoening voor rekening van opdrachtgever.
In geval van liquidatie, faillissement, beslag of surseance van betaling zijn de vorderingen van opdrachtnemer op opdrachtgever onmiddellijk opeisbaar.
Artikel 5 Informatieverstrekking
Opdrachtgever stelt alle informatie die voor de uitvoering van de opdracht relevant is tijdig beschikbaar.
Opdrachtgever staat ervoor in dat alle informatie juist, volledig en betrouwbaar is, ook wanneer de informatie van een derde komt.
Opdrachtnemer zal alle verstrekte informatie vertrouwelijk behandelen.
Indien opdrachtgever de informatie niet op tijd verstrekt en de opdracht hierdoor vertraging oploopt waardoor extra kosten ontstaan, komt dit voor rekening van opdrachtgever.
Opdrachtgever vrijwaart opdrachtnemer van elke schade die voortvloeit uit het niet voldoen aan de afspraken opgenomen in dit artikel.
Artikel 6 Uitvoering van de overeenkomst
Opdrachtnemer voert de opdracht naar beste inzicht en vermogen uit. Zij is niet verantwoordelijk voor het niet bereiken van het resultaat dat opdrachtgever beoogde.
Opdrachtgever is op de hoogte van de stijl van opdrachtnemer.
Opdrachtnemer is bevoegd om derden in te schakelen bij de uitvoering van haar werkzaamheden.
Ten aanzien van de realisatie van het door opdrachtnemer ontworpen design neemt opdrachtnemer enkel een De uitvoering zal te allen tijde gerealiseerd worden door derden.
Voor de realisatie van het ontwerp zullen extra kosten in rekening worden gebracht. Facturering van de realisatie van het ontwerp zal via opdrachtnemer Hierbij fungeert opdrachtnemer te allen tijde als tussenpersoon en kan zij nimmer worden gezien als aanbieder van de door de derde partij geleverde producten.
Opdrachtgever dient de bevoegdheden noodzakelijk voor de uitvoering van de overeenkomst aan opdrachtnemer te overhandigen.
Indien er een deadline is verbonden aan de opdracht, is het aan opdrachtnemer om te bepalen of de deadline haalbaar is.
Wanneer opdrachtnemer haar levertermijn lijkt te overschrijden, kunnen partijen overeenkomen dat de deadline wordt verplaatst.
Opdrachtnemer zal geen opdrachten uitoefenen die in strijd zijn met de wet of haar professionaliteit.
Artikel 7 Wijziging en annulering
Indien partijen tijdens de uitvoering van de overeenkomst aanpassingen wensen, wordt daarvoor een nieuwe offerte opgemaakt.
Opdrachtnemer is bevoegd om de overeenkomst te beëindigen wanneer nieuwe feiten of omstandigheden ontstaan, waardoor er sprake is van een verstoring van de vertrouwensrelatie. Opdrachtnemer is in een dergelijk geval niet gehouden tot een schadevergoeding.
Wanneer onvoorziene omstandigheden zich voordoen en opdrachtnemer hierdoor verhinderd is de opdracht uit te voeren, kan opdrachtnemer de overeenkomst onderbreken of verplaatsen. Van onvoorziene omstandigheden is onder meer sprake in geval van ziekte en omstandigheden die zich voordoen met betrekking tot materialen, welke voor een behoorlijke uitvoering van de overeenkomst nodig zijn.
Indien opdrachtnemer verhinderd is de opdracht uit te voeren, zal zij zich inspannen om de werkzaamheden te verplaatsen naar een ander moment. Indien de opdracht begeleiding van een project betreft en opdrachtnemer niet ter plaatse aanwezig kan zijn, zal zij de begeleiding op afstand proberen te realiseren. Indien niet tot een passende oplossing gekomen kan worden, heeft opdrachtgever recht op ontbinding van de overeenkomst.
Annulering door opdrachtgever is enkel schriftelijk mogelijk. Opdrachtgever kan tot 14 kalenderdagen na het sluiten van de overeenkomst op afstand kosteloos ontbinden, tenzij de volledige werkzaamheden binnen de eerder genoemde 14 kalenderdagen zijn uitgevoerd of de overeenkomst b2b is aangegaan.
Buiten de wettelijke bedenktijd gelden de volgende annuleringsvoorwaarden:
Voorafgaand aan de uitvoering van de overeenkomst:
Bij annulering tot 7 kalenderdagen voorafgaand aan de werkzaamheden, wordt 25% van het geoffreerde bedrag in rekening gebracht.
Bij annulering binnen 7 kalenderdagen voorafgaand aan de werkzaamheden, wordt 50% van het geoffreerde bedrag in rekening gebracht.
Bij tussentijdse annulering worden de tot dan toe gemaakte kosten en gewerkte uren onmiddellijk opeisbaar, eventueel vermeerderd met een percentage van 25% van datgene wat nog openstaat. Het ontwerp dat tot dan toe is gemaakt mag niet worden gebruikt, tenzij opdrachtgever het volledig geoffreerde bedrag alsnog voldoet.
Eventuele gemaakte kosten voor derden kunnen door opdrachtnemer worden doorberekend aan opdrachtgever.
Artikel 8 Overmacht
In geval van overmacht kunnen partijen de overeenkomst onderbreken of verplaatsen. Van overmacht is onder meer sprake indien de uitvoering van de overeenkomst, al dan niet tijdelijk, wordt verhinderd door omstandigheden waar partijen redelijkerwijs geen invloed op uit kunnen oefenen. Gedacht kan worden aan ziekte, ongevallen, brand, een pandemie, een epidemie of overheidsmaatregelen.
In geval van een b2c-overeenkomst kan opdrachtgever niet verplicht worden de overeenkomst te verplaatsen. De verplichtingen voortvloeiend uit de overeenkomst worden opgeschort, zolang partijen niet aan hun verplichtingen kunnen voldoen. Wanneer deze situatie zich voordoet, zoeken partijen samen naar een oplossing. Wanneer de situatie voortduurt zonder een passende oplossing, hebben partijen het recht om de overeenkomst te ontbinden zonder ongedaanmaking. De tot dan toe gemaakte kosten en gewerkte uren worden opeisbaar.
In het geval van een b2b-overeenkomst zijn partijen gehouden de werkzaamheden te verplaatsen. De betalingsverplichting blijft in stand, tenzij dit anders is overeengekomen.
Indien opdrachtgever de overeenkomst wil verplaatsen wegens een pandemie of epidemie, maar de overheidsmaatregelen voortzetting van de overeenkomst, al dan niet in aangepaste vorm, niet onmogelijk maken, is opdrachtnemer gerechtigd de kosten die samengaan met de verplaatsing in rekening te brengen.
Artikel 9 Aansprakelijkheid
Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor schade die voortvloeit uit deze overeenkomst, tenzij de schade opzettelijk of met grove schuld is veroorzaakt.
Ten aanzien van de realisatie van het door opdrachtnemer ontworpen design neemt opdrachtnemer een bemiddelende rol in. Opdrachtnemer is uitdrukkelijk niet aansprakelijk voor schade ontstaan door handelingen van derden of voor schade aan producten die door derden worden geleverd.
Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor schade ontstaan doordat onjuiste gegevens zijn doorgegeven door opdrachtgever.
Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor kleurafwijkingen of afwijkingen in overige specificaties.
Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor handelingen, nalatingen en vertragingen door derden.
Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor fouten wanneer opdrachtgever goedkeuring heeft gegeven, of hiervoor in de gelegenheid is gesteld maar hier geen gebruik van heeft gemaakt.
Opdrachtnemer is niet verantwoordelijk voor het niet bereiken van het resultaat dat opdrachtgever beoogde.
Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor gevolgen van eventuele aanpassingen gemaakt door derden of door opdrachtgever in de door opdrachtnemer verrichte werkzaamheden.
Opdrachtgever is verantwoordelijk voor het tijdig maken van back-ups.
Opdrachtgever is verantwoordelijk voor het opvolgen van het gegeven advies.
In het geval dat opdrachtnemer schadevergoeding is verschuldigd aan opdrachtgever voor het veroorzaken van directe schade, bedraagt de schadevergoeding niet meer dan het bedrag dat een afgesloten verzekering uitkeert. Wanneer de verzekeraar niet tot uitkering overgaat, is de aansprakelijkheid beperkt tot tweemaal het factuurbedrag dat door opdrachtnemer aan opdrachtgever in rekening is gebracht, tenzij redelijkheid en billijkheid anders vergt.
Opdrachtgever vrijwaart opdrachtnemer tegen aanspraken van derden die verband houden met de door opdrachtnemer geleverde diensten.
Artikel 10 Intellectueel eigendom
De intellectuele eigendomsrechten op het door opdrachtnemer gegeven advies en geleverde ontwerpen evenals de intellectuele eigendomsrechten op het merk, de handelsnaam en afbeeldingen van opdrachtnemer berusten bij opdrachtnemer. Het is opdrachtgever uitdrukkelijk niet toegestaan om content te verveelvoudigen, openbaar te maken of aan derden beschikbaar te stellen buiten de verleende licentie om, zonder voorafgaande toestemming.
Opdrachtgever komt een publicatierecht toe van geleverde content, na volledige betaling van het verschuldigde bedrag, voor de doeleinden en media zoals vooraf overeengekomen.
Opdrachtgever is niet gerechtigd de content te gebruiken voor andere doeleinden dan vooraf overeengekomen en andere media dan die zij zelf in eigendom heeft zonder aanvullende licentie aan te schaffen.
Indien opdrachtgever content wenst te delen met derden, is toestemming van opdrachtnemer vereist. Opdrachtgever dient de naam van opdrachtnemer hierbij te vermelden, tenzij anders overeengekomen.
Opdrachtgever is niet gerechtigd geleverde ontwerpen zelf aan te passen en te bewerken zonder toestemming van opdrachtnemer.
Wanneer in strijd met dit artikel wordt gehandeld, wordt dit aangemerkt als een inbreuk op het auteursrecht. Bij inbreuk komt opdrachtnemer een vergoeding toe ter hoogte van ten minste driemaal de door haar gebruikelijk gehanteerde licentievergoeding, zonder het recht te verliezen op de vergoeding van de overige geleden schade.
Opdrachtgever geeft opdrachtnemer toestemming om de content gemaakt voor opdrachtgever te gebruiken ten behoeve van het portfolio van opdrachtnemer, tenzij hier vooraf uitdrukkelijk bezwaar tegen is gemaakt. Indien er persoonsgegevens zichtbaar zijn op het ontwerp zal worden gewerkt met een toestemmingsformulier.
Artikel 11 Levering
Opdrachtnemer spant zich in om de gewenste ontwerpen en de te leveren diensten zo spoedig mogelijk te leveren.
De geschatte levertermijn die partijen zijn overeengekomen dient in acht te worden genomen, maar aan deze inschatting kunnen geen rechten worden ontleend.
Het definitieve ontwerp wordt niet vrijgegeven voordat (een deel van) de betaling is voldaan.
Aanvullende eisen van opdrachtgever leveren meerwerk op.
Na het ontvangst van het ontwerp is opdrachtgever verantwoordelijk voor het maken van een back-up.
Ontwerpen worden in 2D en 3D geleverd.
Opdrachtnemer levert uitdrukkelijk geen bronbestanden aan.
Bij overeengekomen pakkettarieven heeft opdrachtgever het recht op 1 revisieronde wanneer de wijzigingen binnen 7 kalenderdagen worden doorgegeven, tenzij anders overeengekomen. Aangepaste wensen of wensen buiten deze termijn kunnen meerwerk opleveren. Opdrachtnemer zal een schatting maken van de extra uren en/of kosten die zij vervolgens in rekening brengt, maar hier kunnen geen rechten aan worden ontleend.
Artikel 12 Bijzondere bepalingen
Beide partijen zijn gehouden tot de geheimhouding van vertrouwelijke informatie die zij in het kader van de overeenkomst hebben verkregen.
Artikel 13 Klachten
Opdrachtgever dient klachten over de geleverde diensten zo spoedig mogelijk na het ontstaan van de klacht schriftelijk en gemotiveerd kenbaar te maken. Opdrachtnemer streeft ernaar binnen 5 werkdagen op de klacht te reageren.
Het indienen van een klacht schort de betalingsverplichting niet op.
De garantiebepalingen van uitvoerende partijen zijn in de door hen gehanteerde algemene voorwaarden terug te vinden.
Artikel 14 Geschilbeslechting
Op deze algemene voorwaarden is het Nederlands recht van toepassing.
Partijen doen enkel een beroep op de rechter nadat zij zich hebben ingespannen het geschil onderling te beslechten.
De geschillen worden beslecht in het arrondissement waarin opdrachtnemer is gevestigd, tenzij de wet anders bepaalt.
In afwijking van de wettelijke verjaringstermijn, bedraagt de verjaringstermijn van alle vorderingen 12 kalendermaanden.